ΠΛΑΤΩΝ

Κωδικός μαθήματος
13ΚΦ2_15
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο Ε
Κατηγορία μαθήματος
Κατεύθυνση
Κλασική Φιλολογία
Διδάσκων καθηγητής

Ο. ΚΑΡΑΒΑΣ

Περιγραφή μαθήματος
ΓΕΝΙΚΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Διαλέξεις 3
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδα-κτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο (δ).  

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

γενικού υποβάθρου,ειδικού υποβάθρου,

ειδίκευσης γενικών γνώσεων, ανάπτυξης δεξιοτήτων

Επιστημονικής περιοχής
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ: Κανένα
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα

Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α

Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με το Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης

Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και το Παράρτημα Β

Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων

 

Γενικός στόχος του μαθήματος είναι να καταστήσει τους φοιτητές ικανούς να προσεγγίζουν ερμηνευτικά την φιλοσοφική πεζογραφία του Πλάτωνα μέσα από τη μελέτη επιλεγμένων χωρίων από το έργο Απολογία Σωκράτους. Με την ολοκλήρωση του μαθήματος αυτού οι φοιτητές θα πρέπει να είναι σε θέση

(α) να κατανοούν και να αποδίδουν σε σωστά Νέα Ελληνικά βασικά τμήματα του έργου (κατανόηση μορφής και περιεχομένου [λεξιλόγιο και συντακτικές δομές]).

(β) να εξοικειωθούν με τις βασικές φιλοσοφικές θέσεις της πλατωνικής φιλοσοφικής σκέψης.

(γ) να κατανοούν τον Πλάτωνα μέσα στα λογοτεχνικά και πολιτισμικά συμφραζόμενα της εποχής του.

(δ) να συνδέουν το εν λόγω πλατωνικό κείμενο με τα ιστορικά γεγονότα της εποχής του.

(ε) να γνωρίζουν και να αξιοποιούν βασικές μελέτες της πλατωνικής βιβλιογραφίας.

 

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

Λήψη αποφάσεων

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Εργασία σε διεθνές περιβάλλον

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

……

Άλλες…

…….

 

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Αυτόνομη εργασία

Προαγωγή κριτικής και επαγωγικής σκέψης

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Τίτλος ενότητας Βιβλιογραφία Σύνδεσμος παρουσίασης
Ο Πλάτων και η ζωή του. Εισαγωγή στο πλατωνικό έργο (διαχωρισμός συγγραφικών περιόδων, το πρόβλημα της χρονολόγησης των διαλόγων). Οι ποικίλες προσεγγίσεις στα ερμηνευτικά προβλήματα που εγείρει το corpus (υφολογική ποικιλία, σωκρατικές επιδράσεις, πλατωνικές φιλοσοφικές μέθοδοι και τεχνοτροπίες). Ο Πλάτων στα λογοτεχνικά συμφραζόμενα της εποχής. A. E. Taylor, Πλάτων. Ο άνθρωπος και το έργο του, Αθήνα: ΜΙΕΤ, 1990.  
Εισαγωγή στην Απολογία του Σωκράτη. §§ 17a-19a (μετάφραση-ερμηνεία). Γ. Π. Μανουσόπουλος, Πλάτωνος, Απολογία Σωκράτους, Αθήνα: Παπαζήσης, 2009.  
§§ 19a-20c (μετάφραση-ερμηνεία). Γ. Π. Μανουσόπουλος, Πλάτωνος, Απολογία Σωκράτους, Αθήνα: Παπαζήσης, 2009.  
§§ 24b-25c (μετάφραση-ερμηνεία). Γ. Π. Μανουσόπουλος, Πλάτωνος, Απολογία Σωκράτους, Αθήνα: Παπαζήσης, 2009.  
§§ 25c-26e (μετάφραση-ερμηνεία). Γ. Π. Μανουσόπουλος, Πλάτωνος, Απολογία Σωκράτους, Αθήνα: Παπαζήσης, 2009.  
§§ 27a-28d (μετάφραση-ερμηνεία). Γ. Π. Μανουσόπουλος, Πλάτωνος, Απολογία Σωκράτους, Αθήνα: Παπαζήσης, 2009.  
§§ 28d-30c (μετάφραση-ερμηνεία). Γ. Π. Μανουσόπουλος, Πλάτωνος, Απολογία Σωκράτους, Αθήνα: Παπαζήσης, 2009.  
§§ 30c-32a (μετάφραση-ερμηνεία). Γ. Π. Μανουσόπουλος, Πλάτωνος, Απολογία Σωκράτους, Αθήνα: Παπαζήσης, 2009.  
§§ 35c-37e (μετάφραση-ερμηνεία). Γ. Π. Μανουσόπουλος, Πλάτωνος, Απολογία Σωκράτους, Αθήνα: Παπαζήσης, 2009.  
§§ 37e-39a (μετάφραση-ερμηνεία). Γ. Π. Μανουσόπουλος, Πλάτωνος, Απολογία Σωκράτους, Αθήνα: Παπαζήσης, 2009.  
§§ 39a-40c (μετάφραση-ερμηνεία). Γ. Π. Μανουσόπουλος, Πλάτωνος, Απολογία Σωκράτους, Αθήνα: Παπαζήσης, 2009.  
§§ 40c-41d (μετάφραση-ερμηνεία). Γ. Π. Μανουσόπουλος, Πλάτωνος, Απολογία Σωκράτους, Αθήνα: Παπαζήσης, 2009.  
Ανακεφαλαίωση. Απάντηση σε απορίες.    
Τρόποι αξιολόγησης φοιτητή:  
Πρόταση 1 Σύντομα τεστ στο τέλος του κάθε μαθήματος.
Πρόταση 2 Σύντομες εργασίες.
Πρόταση 3 Προφορικές παρουσιάσεις στην τάξη.
Πρόταση 4 Δραματοποίηση αποσπασμάτων.
Άλλο ………………………….
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣΠρόσωπο με πρόσωπο,

Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Στην τάξη

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝΧρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία,

στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση,

στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Χρήση βάσεων δεδομένων

Παρουσιάσεις-διδασκαλία με εξειδικευμένο λογισμικό (ppt κλπ)

Διδακτικό Υλικό, ανακοινώσεις & επικοινωνία μέσω της πλατφόρμας eclass.uop.gr

Eπικοινωνία μέσω email

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.

Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39
Αυτοτελής μελέτη και προετοιμασία για τις εξετάσεις 83
Τελική γραπτή εξέταση 3
   
   
   
   
   
   
Σύνολο Μαθήματος 125

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες

Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

 

Τρίωρη Γραπτή Εξέταση, η οποία θα περιλαμβάνει ερωτήματα σχετικά με:

Ι. τη μετάφραση επιλεγμένου χωρίου της Απολογίας, ασκήσεις γραμματικής και συντακτικού

ΙΙ. το θεματικό περιεχόμενο και την υφολογία του έργου

ΙΙΙ. τη σύνδεση του έργου με το πλατωνικό corpus εν γένει

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

 

Γ. Π. Μανουσόπουλος, Πλάτωνος, Απολογία Σωκράτους, Αθήνα: Παπαζήσης, 2009.

N. Denyer, Πλάτωνος και Ξενοφώντος, Οι απολογίες του Σωκράτη, Αθήνα: Καρδαμίτσα, 2020.

A. E. Taylor, Πλάτων. Ο άνθρωπος και το έργο του, Αθήνα: ΜΙΕΤ, 1990.